Artikeln publicerades 2 februari 2024

Kajrenoveringen: Mindre buller än befarat under spontningen

Måndag 29 januari inleddes arbetet med att sätta metallspont längs kajen i Österhamnen. Nyfikna vaxholmare sökte sig upp på balkongen på Vaxholms hotell för att få en överblick över arbetet och den 15 meter höga pålkran som används för att banka ned sponten. Eftersom spontningen gick lättare än väntat blev arbetet inte alls så högljutt som befarat.

Det låg förväntan i luften på måndag morgon när kajrenovering äntligen skulle inledas på allvar. En 15 meter hög pålkran stod på en ponton i Österhamnen redo att börja banka ned 200 meter metallspont bit för bit uppdelat i 1,4 meter breda metallplattor. Vaxholms stad hade i förväg flaggat för att det skulle bli ett högljutt bankande, som det brukar vid den här sortens spontningsarbete.

Utsikt från balkongen

Kajprojektet hade bokat balkongen på Vaxholms hotell hela dagen så att nyfikna vaxholmare kunde få en god överblick över arbetet. Flera medier besökte också balkongen och pratade bland annat med Vaxholms stads projektledare Robert Klingvall och Peabs projektchef Håkan Hammarsten.

Förskolebarn i färgglada overaller kikar på pålkranen och kajrenoveringen genom balkongräcket på Vaxholms hotell.

Förutom flera privatpersoner som besökte balkongen kom också förskoleklass från Vaxö. Många nyfikna ögon riktades mot den höga pålkranen och minsta rörelse nere på arbetsområdet.

Enklare att nå botten

När den första plåten sänktes ned och bankades på plats visade det sig vara enklare än beräknat att nå fast botten. Pålkranen behövde inte banka ned plåtarna så djupt som man tidigare räknat med.

Det gör att varje plåt (totalt cirka 150 stycken) bara kräver cirka två slag av pålkranen innan den är på plats. Därefter lyfts nästa plåt upp med hjälp av kranen, sätts på plats och träs ihop den med den föregående, När plåten sjunkit ned i vattnes får den sedan cirka två slag för att komma på plats.

Istället för ett idogt och mycket högljutt bankande innebär detta alltså bara ett par slag ungefär var 20e minut under de dagar som spontningen pågår.

Utsikt från hotellets balkong över pontpn med pålkran och pågående spontningsarbete.

Metallkanten borras fast

Om arbetet går lika problemfritt som hittills så beräknas arbete med pålkranen vara klart på cirka tio arbetsdagar. Därefter ska metallkanten fästas genom med långa stag var femte meter. Stagen borras och fästs flera meter in i berget under kajen. Visst buller kommer att höras under borrningsarbetet. Vi hoppas på förståelse för det.

Sponten kommer också att fästas i botten innan kajen fylls ut med grus och sedan kommer metallsponten att fogas samman av en stödbalk upptill längs hela kanten.

Välbehövlig kajrenovering

Under den första dagens arbete med pålkranen och med vibrationer längs kajen uppstod ett nytt slukhål i den gamla kajen. Asfalten sprack och föll ned i tomrummet under, vilket skapade ett hål, cirka 2 meter långt och 40 centimeter brett. Hålet uppstod inne på det avspärrade arbetsområdet. Som tur var kom ingen av de som arbetade på kajen till skada men hålet visar kajens akuta behov av renovering.

Mer information

Läs mer om kajprojektet här: Renovering av Vaxholms kajer

För frågor kontakta kajprojektet, e-post: kajen@vaxholm.se