Artikeln publicerades 12 december 2023

Bedrägerier mot äldre i Vaxholm – var uppmärksam

Polisen varnar att det åter förekommer en våg av bedrägerier mot äldre, bland annat genom falska sms. Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter. Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet. Anhöriga och kunder inom Vaxholms stads hemtjänst: prata gärna med din kontaktperson om du undrar något.

En ny bedrägerimetod som bland annat förekommit i Danderyd under den gågna veckan är bedrägeri via sms.

I ett falskt sms som påstås komma från Klarna påstår bedragaren att någon beställt varor i ditt namn för ett stort antal tusenlappar. Genom att ringa till det som påstås vara Klarna du stoppa detta. Privatpersoner som ringt upp till det falska numret kopplas efter samtalet vidare till det som påstås vara kundtjänst men som också är en falsk telefonkontakt. Genom att personen bekräftar sin identitet med bank-id får bedragaren möjlighet att tömma bankkontot.

Var vaksam när du får sms som uppger att du är på väg att utsättas för bedrägeri. Om du ska du ringa till en bank eller ett företag, klicka inte på sms:et utan leta upp telefonnumret på annat sätt. Banker och företag ringer generellt inte till sina kunder. Ofta ingår det i budskapet att det är bråttom. I brådskan är det extra lätt att släppa på vaksamheten.

Det finns också exempel på falska sms som påstås vara skickade från närstående. Meddelandet handlar om att den närstående bytt telefonnummer och behöver pengar snabbt. "Vänligen swisha till mitt nya telefonnummer" är det falska budskapet.

Falska samtal från kommunen

Tidigare försök till bedrägerier har i vissa fall handlat om personer som kontaktat äldre och utgett sig för att representera kommunen. Ärendena som bedragarna erbjudit sig att hjälpa till med har till exempel handlat om bouppteckningar eller hjälp med att åtgärda felaktiga kontouttag. Kommunen kontaktar aldrig invånare med erbjudande om den typen av tjänster. Anhöriga och kunder inom Vaxholms stads hemtjänst: prata gärna med din kontaktperson om du undrar något.

Ett annat exempel är bedragare som uppger att de ringer från Vaxholms vårdcentral och vill boka in en vårdtid med hjälp av den äldre personens bank-id. Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på.

Polisens råd till den som blir kontaktad:

Om någon ringer på hemma hos dig

Innan du öppnar dörren:

  • Om du har dörrspärr eller säkerhetskedja – lägg på den!
  • Vem finns utanför? Be om legitimation.
  • Ring gärna någon du litar på för att rådgöra innan du släpper in någon.

Så skyddar du dig mot falska telefonsamtal

  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet. Genom att anmäla försök till bedrägeri får polisen en bättre bild av hur vanligt problemet är.
  • Var vaksam på sms. Klicka inte på länkar eller telefonnummer, det kan handla om bedrägeriförsök.

Läs fler råd från polisen

Läs mer om polisens råd om hur du skyddar dig mot brott Länk till annan webbplats.